خدمات شرکت سرار

فهرست(لینک)

مقدمه



مطالعات امكان‌سنجي فني-اقتصادي



خدمات حقوقي و قراردادي



خدمات دستیاری مديريت پروژه



خدمات مشاوره مهندسي و پيمانكاري



مطالعات و تدوین طرح جامع فن‌آوري اطلاعات



طراحي و پياده‌سازي سيستم اطلاعات مديريت پروژه



طراحي ساختار و مديريت برون سپاري



خدمات بهبود و توسعه كسب و كار



خدمات مشاوره و اجراي مستندسازي



خدمات اخذ گواهينامه صلاحيت انجام كار از سامانه ساجات (رتبه‌بندي)



طراحي و استقرار سيستم مالي و حسابداري



خدمات آموزشی



خوشه سازه های خدمات شهری (باجه و کیوسک)



مقدمه

انجام پروژه‌هاي گوناگون زيرساختي و توسعه آن‌ها از الزامات پيشرفت محسوب مي‌شود و براي اجرای بهينه اين پروژه‌ها، توجه توامان به جنبه‌هاي فني و مديريتي ضروري است. بي‌شك در میان حوزه‌هاي مختلف مديريت پروژه‌ها نیز وجود نگاه همه جانبه و یکپارچه از ابتدای چرخه حیات طرح‌ها و پروژه‌ها بر اساس الزامات به‌کارگیری هر حوزه و تاثیر متقابل آنها بر یکدیگر اجتناب‌ناپذیر است. حوزه‌هایی مانند مالی، حقوقی-قراردادي و فن‌آوري اطلاعات امروزه از اهم وجوه مدیریتی می‌باشد كه نقش بي‌بديلي در موفقيت پروژه‌ها دارد. به جرات می‌توان گفت قابلیت فرآیندسازی و استقرار آن بر پايه ساختار دانشي، شاه کلید کامیابی در این عرصه می‌باشد که شرکت سرار مفتخر است به‌عنوان یکی از پیشروان ارائه خدمات در این عرصه شناخته شده‌است. اين موضوع زماني اهميت واقعي خود را بيش از پيش ظاهر مي‌سازد كه ارائه خدمات فوق در فضاي مهندسي (در قالب قراردادهاي پروژه‌هاي مهندسي مشاوره، پيمانكاري، تامين مالي، تداركات و ...) و در جهت دستيابي به ارزش افزوده انتهايي و در فضاي رقابتي مطرح مي‌گردد. در اين حالت، لازم است علاوه بر تخصص در حوزه‌هاي مالی، حقوقی-قراردادي و فن‌آوري اطلاعات، شناخت الزامات و راه‌كارهاي فضاي مهندسي در پروژه‌هاي عمراني كشور نيز مد نظر قرار ‌گيرد تا نتيجه مطلوب و كاربردي حاصل مي‌گردد.
پروژه‌های نفت و گاز، نیرو و زیست‌محیطی همواره به‌عنوان پروژه‌هایی با حجم سرمایه‌گذاری و پیچیدگی بالا شناخته شده‌اند و وجود تاثیر و ارتباط بین‌المللی، بر پیچیدگی‌هاي آنها می‌افزاید. لذا دستیابی به اهداف کلان پروژه‌ها که با معیارهایي مانند زمان تکمیل، هزینه و کیفیت ساخت سنجیده می‌شوند از یک سو و اطمینان از تحقق بهره‌وری مورد انتظار در دوره بهره‌برداری از سوی دیگر، نیازمند برنامه‌ریزی و راهبری جامع پروژه با لحاظ همه جوانب کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت خواهد بود. هم‌چنين، آنچه در این میان به‌عنوان یک سند بالادستی، نقش تعیین‌کننده‌ای در تحقق این امر دارد، انجام مطالعات امکان‌سنجی فنی-اقتصادی پروژه در مرحله آغازین پروژه است. شناخت صحیح عوامل و فرآیندها، روش واگذاری مناسب پروژه با توجه به جايگاه ذينفعان، برای کسب موفقیت پروژه و تامین اهداف کارفرما اهمیت ویژه‌ای را داراست. لذا تخصص و توانمندی‌های شرکت سرار با توجه به رویکرد چند جانبه‌گرایی مورد نیاز در حوزه‌ی مهندسی و مدیریت صنعت ساخت، مباحث آموزشي و مديريت دانش به شرح ذیل شکل گرفته و قابل ارائه می‌باشد:


1- مطالعات امكان‌سنجي فني-اقتصادي


مطالعات امکان‌سنجي، ارزيابي اوليه‌اي است که قبل از اينکه اجراي طرح آغاز شود، براي افزايش احتمال موفقيت طرح انجام مي‌شود. اين مطالعه كه راه حل‌هاي مختلف ممکن براي مساله را در بر مي‌گيرد، در پروژه‌هاي داراي سرمايه‌گذار بخش خصوصي كه بازگشت سرمايه و منافع حاصل شرط اساسي تحقق طرح مي‌باشد، از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. اين سرمايه‌گذاري مي‌تواند به صور مختلف براي تامين مالي طرح رخ دهد اما در همه آنها ارزيابي‌هاي فني-اقتصادي طرح براي همه ذينفعان از ديدگاه و متناسب با ريسك اختصاص يافته به آنان ضروري است.
قالب‌هاي مختلفي براي ارائه گزارش مطالعات امكان‌سنجي وجود دارد كه بنا به حساسيت طرح انتخاب مي شوند. به عنوان مثال قالب مورد استفادۀ در شرکت سرمایه گذاری‌های خارجی ایران از الگوی استاندارد سازمان توسعۀ صنعتی ملل متحد (UNIDO) تبعیت می‌نماید. در این الگو، پس از طی انجام مطالعات پیش از سرمایه‌گذاری شامل مطالعات فرصت‌سنجي (Opportunity Studies)، مطالعات امکان‌سنجی مقدماتیStudies) (Pre-Feasibility و مطالعات امکان‌سنجی (Feasibility Studies) ، نسبت به اجرای طرح سرمایه‌گذاری اقدام می‌گردد.
رئوس كلي خدمات در انجام مطالعات امكان‌سنجي فني-اقتصادي به شرح زير است.
  • خلاصۀ طرح
  • معرفی محصول و گزینه‌های جایگزین
  • بررسی‌هاي بازار محصول
  • بررسی‌های فنی و پشتیبان
  • بررسي‌های اقتصادی
  • برنامۀ فروش و برنامۀ زمان‌بندی اجرا و بهره‌برداری
  • بررسی و تحلیل مالی
  • بررسی نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدهای طرح
  • جمع‌بندی، نتیجه‌گیری و ارائۀ پیشنهادات

در بخش بررسي‌هاي اقتصادي و تحليل مالي، طراحی انواع مدل‌ها و الگوهای تامین مالی انجام مي‌پذيرد:
  • تهيه مدل‌هاي تامين مالي با اتکاي به بنگاه يا پروژه (Corporate Finance & Project Finance)
  • تهيه مدل‌هاي تامين مالي بيع متقابل (Buy Back)
  • تهيه مدل‌هاي سرمايه‌گذاري BOT, BOO, BOOT و ....
  • تهيه مدل‌هاي تامين مالي تجاري (Trade Finance & Export Finance)
  • تهيه مدل‌هاي تامين مالي افزايش سرمايه‌ها از طرق مختلف
  • تهيه گزارش‌هاي بررسي همه‌جانبه (Due diligence)

اهم سوابق مرتبط همكاران كليدي
رديفشرح كاركارفرمامحل
1مدل سرمایه‌گذاری پالایشگاه بنزین در کنیابخش خصوصيتهران
2مطالعات امکان‌سنجی و سرمایه‌گذاری مشارکت در انواع ساختمان‌هابخش خصوصيتهران
3مطالعات طرح توسعه اپوره-اورينوكو در ونزوئلاوزارت صنايع- دولت جمهوري اسلامي ايران- دولت بوليواري ونزوئلاتهران
4مطالعات امکان‌سنجی پالایشگاه قشمشركت نفت ايران آديش قشمتهران
5مدل مالی واگذاری تصفیه‌خانه جنوب تهرانشرکت فاضلاب استان تهرانتهران
6ارزیابی فنی-اقتصادی احداث نیروگاه مدرن مقیاس‌کوچک نيروگاه سيكل تركيبي فارستهران
7تحلیل اقتصادی پروژه ری-ریتینگ برای توربین مدل TB4000شرکت رستون با همكاري پژوهشگاه صنعت نفت و به سفارش شركت مناطق نفت خيز جنوبتهران
8طراحي قرارداد BOTو مذاكره جهت سرمايه‌گذاري و احداث پروژه كمربندي رامسر و استحصال جزاير سه‌گانه از دريا شركت سرمايه‌گذاري رامسر (وزارت دفاع)- سازمان بنادر و دريانوردي (وزارت راه و شهرسازي)تهران
9طراحي قرارداد BOTو مذاكره جهت سرمايه‌گذاري و بهره‌برداري از بخشي از بندر شهيد رجايي كشتيراني جمهوري اسلامي – سازمان بنادر و دريانورديتهران
10آموزش قراردادهاي خانواده BOTبراي مديران فني سازمان منطقه آزاد كيش شركت هندسه پارس - سازمان منطقه آزاد كيشكيش
11طراحي بسته قراردادي BOTمعاونت برنامه‌ريزي و نظارت راه‌بردي رياست جمهوريتهران


بازگشت به فهرست

2- خدمات حقوقي و قراردادي


2-1- خدمات عمومي

قراردادها، ابزار تخصیص کارها، مسئولیت‌ها و ریسک‌های موجود در پروژه هستند و درآمدها و منافع متناسب حاصل از پروژه نيز به‌ آنها وابسته است. به اين جهت در يك قرارداد، طرفی باید مسئولیت ریسکی را بپذیرد که توانایی کنترل آن را نیز دارا باشد. شناخت قالب‌های متعارف انجام پروژه‌ها (مانند انواع ساختارهای E،P،C،EP، PC، EPC، EPCF، BOT، BOO، TOT و ...) و توانایی تطبیق شرایط یکتای هر پروژه در آن قالب‌ها و تعدیل و تصحیح آنها متناسب با آن شرایط، الزام اصلی قبل از تنظيم هر قرارداد مي‌باشد. شناخت صحیح عوامل و فرآیندهای قراردادی و روش واگذاری مناسب قراردادی پروژه در مراحل آغازین چرخه حیات پروژه برای کسب موفقیت پروژه و تامین اهداف کارفرما اهمیت ویژه‌ای داراست. تدوین استراتژی قراردادی پروژه به‌عنوان یک سند بالادستی، نقش تعیین‌کننده‌ای در تحقق این امر دارد. هم‌چنین در پروژه‌هايي كه نیازمند هزینه سرمایه‌گذاری قابل توجه هستند، قابليت سودآوری و بازگشت سرمایه و متعاقب آن، امکان جذب سرمایه از بخش خصوصی و تاثیر آن، در مطالعه و تدوین استراتژی قراردادی مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
  • خدمات تحلیل قراردادها
  • مطالعات استراتژي قراردادي
  • مديريت محدوده و افراز طرح به پروژه ها
  • تهيه و به‌روزرساني اسناد ارزیابی و مناقصه
  • مديريت و نظارت بر فرآيند برگزاري مناقصه و انتخاب مشاور/ پيمانكار
  • تهيه و تنظيم انواع قراردادها
  • مديريت بر انعقاد قرارداد و راه اندازی پروژه
  • خدمات پشتيباني قراردادي

2-2- قراردادهاي مشاركت عمومي-خصوصي

از دهه‌ها پيش بسياري از صاحب‌نظران بر اين عقيده بوده‌اند که دولت به‌تنهايي نمي‌تواند و نبايد توليدکننده همه کالاهاي عمومي نظير زيرساخت‌ها باشد، بلکه بايد بکوشد به بهترين شکل به ايجاد زمينه براي استفاده‌از ظرفيت‌هاي هر‌دو بخش ‌عمومي و خصوصي در توليد اين کالاها بپردازد. با زياد شدن بدهي‌هاي بخش‌عمومي، اهميت استفاده از ظرفيت‌هاي بخش ‌خصوصي بيش از پيش نمايان شده‌است و امروزه "مشارکت عمومي-خصوصي (Public Private Partnership)" براي استفاده بهينه و مناسب از مهارت ها، توانايي‌ها و منابع موجود در هر دو بخش به وجود آمده و روز به روز از ايرادات آن کاسته شده و انواع و اقسام روش‌هاي آن بهتر و بهتر مي‌شوند.

2-3- خدمات تهیه و اصلاح ضوابط و دستورالعمل‌ها و راهنماها

این شرکت با توجه به رسالت تعریف‌شده خویش مبنی بر کمک به توسعه و پیشرفت ساختاری و زیربنایی امور، در محدوده تخصص‌های خود به تهیه، بازنگری، اظهار نظر و اصلاح ضوابط، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها همت ‌گماشته و در این قالب به ثبت دانش‌آموخته خود می‌پردازد. این اقدام‌ها با پیشنهاد الزامات اولیه و تنظیم نقشه راه آغاز شده و سپس با افراز و مرحله‌بندی مناسب محدوده کار و تعیین شرح خدمات دقیق هر مرحله و فصل‌بندی‌های گزارش نهايي ادامه می‌یابد.



بازگشت به فهرست

3- خدمات دستیاری مديريت پروژه


طرح‌های زیرساختی عموما با حجم سرمایه‌گذاری و پیچیدگی بالا شناخته شده‌اند و وجود تاثیر و ارتباط بین‌المللی، بر پیچیدگی‌هاي آن می‌افزاید. لذا دستیابی به اهداف کلان این طرح‌ها و پروژه‌های زیرمجموعه آنها که با معیارهای زمان تکمیل، هزینه و کیفیت ساخت سنجیده می‌شود از یک سو و اطمینان از تحقق بهره‌وری مورد انتظار در دوره بهره‌برداری از سوی دیگر، نیازمند برنامه‌ریزی و راهبری جامع پروژه با لحاظ همه جوانب کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت خواهد بود. براي انجام بهينه اين پروژه‌ها، توجه توامان به جنبه‌هاي فني و مديريتي ضروري است.
بي شك يكي از مهمترين ابزارهاي اين امر، حوزه‌هاي مختلف مديريت پروژه‌ مي‌باشد كه نقش بي‌بديلي در موفقيت پروژه‌ها دارد. اين موضوع زماني اهميت واقعي خود را ظاهر مي‌سازد كه به‌صورت يكپارچه از ابتداي چرخه حيات پروژه و هماهنگ با قراردادهاي منعقده و در مسير آنها شكل گرفته و بتواند به‌عنوان ابزارهاي مديران پروژه و در آگاهي‌بخشي موثر به آن‌ها اقدام نمايد. به‌همين منظور خدمات دستياري مدير پروژه كه حاصل سال‌ها تجربه در پروژه‌هاي مختلف عمراني مي‌باشد، تهيه و تدوين شده‌است.
  • مطالعات امكان‌سنجي پروژه
  • خدمات مستند سازي پروژه
  • برنامه‌ريزي و كنترل عالي پروژه
  • كنترل كارگاهي پروژه
  • مطالعات مديريت ريسك‌هاي پروژه
  • مديريت دعاوي پروژه
  • مديريت زمان و هزينه پروژه
  • همكاري در مديريت يك‌پارچه‌ پروژه
  • مديريت محدوده پروژه / كار اضافي- نقصاني
  • خدمات پيمان و رسيدگي
  • طراحي و استقرار نظام هاي يكپارچه مديريت
  • خريد و پشتيباني بسته‌هاي نرم‌افزاري مديريت پروژه


بازگشت به فهرست

4- خدمات مشاوره مهندسي و پيمانكاري


4-1- خدمات پيمان مديريت

  • مديريت فني، مالي، اداري و اجرایي كليه كارهاي مربوط به انجام پروژه‌هاي عمراني

4-2- خدمات دفتر فني

  • خدمات معمول دفاتر فني كارگاه‌هاي پيمانكاري
  • خدمات كنترل پروژه
  • تهیه متره و برآورد مصالح و فعالیتهاي اجرایی
  • صدور دستور كارها
  • تهیه صورتجلسات
  • مطالعه و بررسی نقشه ها
  • تهیه نقشه های اجرایی

4-3- خدمات پشتيباني عالي فني

  • پشتيباني قراردادی (در چارچوب نظام فني اجرايي كشور)
  • بررسي و اظهار نظر در خصوص تعليق، تبديل تعهد(انتقال پيمان)، خاتمه و يا فسخ پيمان
  • بررسي استرات‍ژي‌هاي مختلف قراردادي و چگونگي واگذاري بخشهاي مختلف پروژه
  • خدمات سياست گذاري و افراز قراردادي
  • پيشنهاد روشهاي اجرايي و سازمان انجام كار
  • پيشنهاد تجهيز كارگاه ( اعم از جانمايي ، تجهيزات و امكانات مورد نياز، ساختمانهاي موقت، تامين امكانات پايه مانند آب ، برق و ...)
  • بررسي و كنترل صورت‌مجالس اجرايي و كارگاهي
  • خدمات برنامه‌ريزي و كنترل پيشرفت كار
  • تنظيم فرآيندها و گردش‌كارهاي مورد نياز پروژه با ارجاع مديريت پروژه
  • همكاري در ارائه خدمات تحويل (تحويل كارگاه/زمين، تحويل موقت، تحويل قطعي)
  • همكاري با دستگاه نظارت عاليه مشاور
  • همكاري با مدير پروژه به منظور ارائه خدمات كارشناسي جهت حل اختلاف احتمالي فيمابين اركان پروژه (كارفرما- پيمانكار-مشاور)
  • پيمان و رسيدگي

4-4- گودبرداري و تحكيم

انجام طراحي و اجراي پروژه‌هاي ويژه در حوزه كارهاي عمراني كه همواره با ريسك ها و عدم‌قطعيت‌هاي خاصي مواجه مي‌باشد، شركت‌هايي را مي‌طلبد تا به پشتوانه دانش فني و تجربه‌هاي عملي، براي انجام آنها پيش‌گام باشند. يكي از نمونه‌هاي اين‌گونه پروژه‌ها، گودبرداري‌هاي عميق مي‌باشد كه به‌ دلايل متعدد امروزه در كلان‌شهرها داراي توجيه فني-اقتصاي شده‌اند. اما به دليل مسائل و مشكلات اجرايي خاص و نياز به طراحي‌های خاص و تكنولوژي بالا در اجرا، شركت‌هاي اندكي در اين حوزه وارد شده و تجربيات محدودي وجود دارد. این مجموعه پس از انجام پروژه‌هاي ويژه و گوناگون در حوزه‌هاي مختلف مهندسي و عمراني، در راستاي تكميل چرخه ارزش خود، به اين حوزه وارد شده و در انجام بخش‌هاي مختلف اين خدمات از بهترين متخصصان هر بخش بهره‌گيري نموده‌است. بخشي از اين توانايي است كه مربوط به دوره ابتدايي ايجاد بستر مناسب ساخت در پروژه‌هاي ساختماني درون شهري با طراحي و اجراي گودبرداري‌هاي عميق مي‌باشد كه ارزش افزوده حاصل از اجراي طرح را به ميزان قابل توجهي افزايش داده و نقش موثري در توجيه‌پذيري طرح‌ها ايفا مي‌نمايد. این فعالیت‌ها که در قالب "خوشه تحکیم سرار" شکل گرفته‌است، پس از چند سال تجربه در حوزه طراحی و اجرای پایدارسازی دیواره‌های گودبرداری در پروژه‌های بسیار مطرح، امروز می‌تواند کلیه مراحل خدمات مربوط را به‌صورت مستقل و با سطح کیفی برتر به کارفرمایان محترم ارائه نماید. افراد این گروه كه هر يك به ترتيب در حوزه اجرا و طراحي عمليات مذكور داراي سوابق متعدد و ارزشمندي مي‌باشند، با تجميع توان خود موجب افزايش اطمينان كارفرمايان از انجام پروژه‌ها در محدوده زمان، هزينه و كيفيت مطلوب مي‌شوند. اهم سوابق کاري همكاران كليدي در حوزه گودبرداري و تحكيم
رديفشرح كاركارفرمامحل
1شهرك ناز- آماده سازي (عمليات خاكي) شهرك بالغ بر 000/500 متر مكعبوزارت مسكن و شهرسازي/ شركت دولت آبادشهريار
2عمليات خاكي پروژه ساختمان اجلاس سران كشورهاي اسلامي (ساختمان حافظيه در مجموعه سعد آباد)وزارت مسكن و شهرسازي/ سازمان مجري ساختمان‌ها و تاسيسات دولتي و عموميتهران
3شهرك شهيد محلاتي- آماده سازي (عمليات خاكي) فاز 2 شهرك بالغ بر 330000 متر مكعببنياد تعاون سپاه/ معاونت مسكنتهران
4كتابخانه ي ملي جمهوري اسلامي- قم قطعه 4 عمليات خاكي بالغ بر 150000 متر معكعبوزارت مسكن و شهرسازي / سازمان مجري ساختمان ها و تاسيسات دولتي و عمومي/ شركت آرمه دشتتهران
5تحکیم گود مجتمع تجاری اداری الهیه(عمق حداكثر گود: 34 مترسطح تحكيم: 3200 متر مربع- مساحت گود: 3600 متر مربع - حجم خاكبرداري: 43000 متر مكعب)شركت شايان اسپاداناتهران
6تحکیم گود مجتمع آوا تجاری اقدسيه - (عمق حداكثر گود: 33 متر-سطح تحكيم: 6300 متر مربع- مساحت گود: 2500 متر مربع - حجم خاكبرداري: 65000 متر مكعب)گروه آباد سازان ايرانتهران
7تحکیم گود پروژه مجتمع خليج فارس (عمق حداكثر گود: 22 متر-سطح تحكيم: 640 متر مربع- مساحت گود: 240 متر مربع - حجم خاكبرداري: 4800 متر مكعب)شركت توسعه عمران بيمهتهران
8عمليات خاكي پروژه‌هاي آشيانه هواپيمايي آسمانهواپيمايي آسمانتهران
9عمليات خاكي پروژه آشيانه تعميراتي هواپيماهاي پهن پيكر براي فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره)هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران (هما)تهران
10عملیات خاکی و تحکیم پروژه برج مسکونی پارسا در خیابان سوهانک (سطح تحکیم=6000 مترمربع – عمق گود=30 متر – حجم خاکبرداری=63000 مترمکعب)شرکت ساختمانی شارتهران
اهم مناقصات و پروژه های طراحی شده در حوزه گودبرداري و تحكيم
رديفشرح كاركارفرمامحل
1ارائه خدمات مشاوره در پروژه گودبرداري و تحکیم ساختمان اداري- تجاري زهره نياوران (سطح تحکیم= 4050 مترمربع)جناب آقای ابراهیم احمدیتهران
2ارائه خدمات مشاوره در پروژه گودبرداري و تحکیم ساختمان اداري شركت آسا (سطح تحکیم= 270 مترمربع)شرکت آسیا سیر ارستهران
3ارائه خدمات مشاوره در پروژه گودبرداري و تحکیم ساختمان آفريقا (سطح تحکیم= 4850 مترمربع)تعاونی اعتبار فرشتگانتهران
4ارائه خدمات مشاوره در پروژه گودبرداري و تحکیم ساختمان نيكان سعادت آباد (سطح تحکیم= 1500 مترمربع)سركار خانم اوحدی و سركار خانم مرتضویتهران
5ارائه خدمات مشاوره در پروژه گودبرداري و تحکیم ساختمان پايور فرمانيه (سطح تحکیم= 1400 مترمربع)جناب آقای مهندس مقیمیتهران
6ارائه خدمات مشاوره در پروژه گودبرداري و تحکیم مجتمع تجاری صاحبقرانیه (سطح تحکیم= 6500 مترمربع)جناب آقای مهندس مفخمتهران
7ارائه خدمات مشاوره گودبرداری و تحکیم ساختمان خیابان فیروزبخش (سطح تحکیم= 700 مترمربع)جناب آقای مهندس نیک نژادیتهران
8ارائه خدمات مشاوره گودبرداری و تحکیم مجتمع تجاری اداری خیابان خالد اسلامبولی (سطح تحکیم= 3900 مترمربع)جناب آقای مهندس موفقتهران
9ارائه خدمات مشاوره گودبرداری و تحکیم مجتمع اداری طالقانی (سطح تحکیم= 3700 مترمربع)شرکت سرمایه گذاری هلال احمر ایرانتهران

4-5- طراحي و اجراي پروژه‌هاي صنعتي

اين خوشه با بهره‌گيري از تجربيات كارشناسان خود در بخش‌هاي طراحي، نظارت، اجرا و تامين كالا در صنايع مختلف، توانايي اجراي انواع پروژه‌هاي صنعتي در حوزه‌هاي برق و قدرت، تاسيسات، ابزار دقيق را به شرح ذيل دارا مي‌باشد:

4-5-1- برق و قدرت

  • طراحي پست‌هاي برق اصلي و توزيع تا سطح 132 كيلو ولت
  • طراحي مدارات تك‌خطي و شماتيك
  • طراحي تابلوهاي توزيع LV
  • طراحي تابلوهاي MV
  • طراحي مراكز كنترل موتور MCC
  • طراحي درايوهاي FC
  • مهندسي كابل
  • محاسبات انتخاب ترانسفورماتور و ديزل ژنراتور
  • طراحي و محاسبات سيستم‌هاي روشنايي داخلي و خارجي
  • طراحي و محاسبات سيستم‌هاي ارتينگ و صاعقه‌گير
  • طراحي سيستم‌هاي تشخيص و اعلان حريق
  • طراحي سيستم‌هاي مخابراتي و پيجينگ
  • طراحي سيستم‌هاي حفاظت و خوردگي
  • طراحي سيستم‌هاي آتش‌نشاني و اطفاء حريق

4-5-2- كنترل و ابزار دقيق

  • معماري سيستم كنترل و طراحي تشريحي فلسفه اتوماسيون و تبيين پروتكل‌هاي كنترلي و انتقال اطلاعات
  • انتخاب سيستم و تهيه ساختار كنترل بر مبناي نيازهاي كلان فرآيندي و حفاظتي
  • تبيين نيازهاي نرم‌افزاري سيستم كنترل در جهت بهره‌برداري و هدايت بهينه فرآيند
  • تهيه P&ID بر مبناي نقشه‌هاي جريان مواد PDF و انتخاب تجهيزات ابزار دقيق مورد نياز
  • تهيه ليست و ايندكس ابزارهاي دقيق
  • تهيه دياگرام‌هاي حلقه‌هاي باز و بسته كنترلي مورد نياز
  • تهيه دياگرام‌هاي منطقي و توالي مراحل و وضعيت (توالي شروع كار، خاتمه، قطع اضطراري و شرايط حساس)
  • تهيه مدارك علت و معلول (Cause & Effect) و مدارك تشريحي و نقشه‌هاي اينترلاكينگ
  • تهيه ساختار جمع‌آوري اطلاعات (ورودي‌ها و خروجي‌ها) و تقسيم‌بندي مربوطه و Remote نقشه‌هاي مربوطه
  • تهيه دياگرام‌هاي سيم‌كشي و ترمينال‌بندي و ارتباطات داخلي و جعبه‌هاي تقسيم
  • تهيه جانمايي تجهيزات ابزار دقيق و چيدمان اطاق كنترل
  • تهيه نقشه‌هاي نصب استاندارد ابزارهاي دقيق و نقشه‌هاي Hook-Up
  • تهيه مشخصات فني و برگه‌هاي اطلاعات فني تجهيزات سيستم كنترل و ابزارهاي دقيق
  • تهيه مدارك خريد تجهيزات كنترل و ابزار دقيق


بازگشت به فهرست

5- مطالعات و تدوین طرح جامع فن‌آوري اطلاعات


امروزه فن‌آوري اطلاعات يكي از ويژگي‌هاي مهم عصر اطلاعات به‌شمار مي‌رود كه امكان خلق اشكال جديد سازماني، سيستم‌هاي كنترلي جديد، باز مهندسي فرآينده‌هاي سازماني و مانند اين‌ها را فراهم ساخته‌است. در حال‌حاضر كشورهاي جهان از لحاظ به‌كارگيري سطح فن‌آوري اطلاعات در مراحل مختلفي قرار دارند و متناسب با آن از ساخت اجتماعي متفاوتي نيزبرخوردار هستند. فن‌آوري اطلاعات، ابزار اصلي جهت‌دهي پيشرفت در سازمان‌ها شده‌است. با نقشي كه فن‌آوري اطلاعات در سازمان‌هاي اين دوران ايفا مي‌كند، سرعت پيشرفت تكنولوژي در آن‌ها، سرعت انجام كارهاي كوچك و بزرگ و همچنين سرعت كنترل و مديريت در سازمان‌ها بسيار بيشتر شده‌است. سرعت پيشرفت در اين عصر با اعصار گذشته بسيار متفاوت است. به‌طوري كه درطي سه دهه گذشته بشر به پيشرفت‌هاي قابل ملاحظه و دور از تصوير دست‌ يافته كه همچنان به‌صورت تصاعدي در حال وقوع است. بنا به گزارش سازمان ملل، ميزان دانش بشري در پنج سال گذشته دو برابر شده‌است و به‌طورحتم اين زمان در سال‌هاي آينده كمتر خواهد شد. فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات به سرعت جاي خود را در همه زمينه‌هاي زندگي بشر باز كرده و سبب به‌وجود آمدن تسهيلات بسياري شده‌است.
طرح جامع فن‌آوري اطلاعات در هر سازمان سندي است كه معماري اطلاعات سازمان را در پرتو ملاحظات استراتژيك مانند ماموريت، اهداف و اولويت‌هاي سازمان تعيين كرده و برنامه اجرايي لازم براي دستيابي به سيستم‌ها و پايگاه‌هاي اطلاعاتي را در سطح سازمان تعيين مي‌كند. وجود طرحی جامع از فن‌آوري اطلاعات در سازمان یکی از الزامات اصلی رشد تلقی می‌شود. منظور از راهبردهای فن‌آوري اطلاعات راهبردهایی هستند که اولاً زیر مجموعه راهبردهای سازمان باشند و در ثانی در ارتباط با مبحث فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات باشند. این راهبردها باید هم‌راستا با استراتژی‌های اصلی سازمان باشند. مزاياي اين طرح را مي‌توان به‌صورت زير تدوين نمود:
  • هم راستایی راهبردها و فعالیت‌های فن‌آوري اطلاعات با اهداف و استراتژی‌های سازمان
  • ایجاد، یکپارچه‌سازی و بهینه‌سازی واحد فن‌آوري اطلاعات
  • ایجاد استاندارد درونی جهت تجهیزات IT، پروتکل‌های IT و سیستم‌های اطلاعاتی
  • یکپارچه‌سازی تمامی سیستم‌های اطلاعاتی
  • ارزیابی خدمات بر مبنای استانداردها و معیارهای جدید فن‌آوري اطلاعات
  • ارزیابی خدمات IT در مقایسه با دیگر رقیبان و امتیازدهی بین آنان
  • ایجاد شبکه ارتباطی بین همکاران (اتوماسیون بین سازمانی) با محوریت سازمان مورد نظر
  • تعیین سیاست‌های ارتباطات الکترونیکی
  • ایجاد سیستم یکپارچه مدیریت اطلاعات پروژه‌ها
  • ایجاد داشبوردهای مدیریتی جهت مشاهده وضعیت لحظه‌ای درآمدها، خروجی‌ها و مشتریان و دیگر موارد مهم
  • استفاده از تعیین هویت‌های جدید مانند تعیین هویت دو مرحله‌ای با استفاده از خط موبایل، استفاده از امضای دیجیتال، استفاده از دستگاه‌های ایجاد کننده کد یا برنامه‌های معادل آن‌ها بر روی گوشی‌های هوشمند
  • ایجاد نرم‌افزارهای ارائه خدمات روی گوشی‌های هوشمند و استفاده از امکانات این گوشی‌ها مانند NFC
  • استفاده از تگ های RFID جهت کنترل بسته‌های پول و دیگر اسناد بهادار
  • استفاده از نرم‌افزارهای پردازش تصویر جهت بررسی آمار ورود و خروج و کنترل مشتریان
بازگشت به فهرست

6- طراحي و پياده‌سازي سيستم اطلاعات مديريت پروژه


اقدام به هر كاري قبل از انجام برنامه‌ريزي و بررسي و نتايج مراحل و نتايج حاصل از آن اشتباهي بزرگ محسوب مي‌شود. چرا كه بيش از گذشته سيستم‌ها بر يكديگر تاثير گذار و تاثيرپذير شده و ارزش منابع محدود و در اختيار نيز افزايش يافته‌اند. اين درحالي است كه بواسطه پديد آمدن و اشاعه روش‌ها و فن‌آوري‌هاي جديد، سطوح مديريت در سازمان‌ها در حال كاهش و ساختارهاي سازماني در حال افقي‌تر شدن هستند. در گذشته كليه برنامه‌ها و اطلاعات در اختيار مديران ارشد قرار داشت و كاركنان تنها مجري دستورات بودند، ليكن در يك سازمان مبتني بر اطلاعات، برنامه‌ها به‌صورت طبقه‌بندي شده و حاوي جزييات و ارتباطات لازم در اختيار كليه كاركنان قرار گرفته و هر شخص مسئول فعاليت‌هاي مربوط به خود مي‌باشد. در چنين ساختاري تمايل به انجام فعاليت‌هاي مقطعي در قالب پروژه‌هاي بزرگ و كوچك افزايش يافته و نتيجه آن استفاده بهينه از ظرفيت منابع و امكانات، حاكميت نظم در امور و دستيابي به اهداف در چارچوب هزينه و در محدوده زماني ازقبل تعيين شده مي‌باشد.
در همين رابطه رويه‌هاي ارائه شده در مبحث مديريت، برنامه‌ريزي و كنترل پروژه به‌عنوان ابزاري موثر و پويا در امر زمان‌بندي فعاليت‌هاي اجرايي در قابل پروژ‌ه‌ها، لحاظ نمودن محدوديت‌ها و بهينه‌سازي برنامه‌ها، و در ادامه اعمال نظارت دقيق بر روند پيشرفت امور و برنامه‌ريزي مجدد مورد استفاده قرار گرفته و از طريق مددرساني به مديريت، نتايج شايان توجهي را در جهت انجام به‌موقع تعهدات در زمان مقرر، توام با بهره‌برداري كامل از منابع و با هزينه‌اي پيش‌بيني شده ارائه مي‌نمايد.
سيستم اطلاعات مديريت پروژه (Project Management Information System) مجموعه‌اي است متشكل از سخت‌افزار، نرم‌افزار پايگاه داده‌ها عملگرها و مستندات پروژه كه به‌عنوان يك ابزار ارتباطي براي تعريف نيازمندي‌هاي اطلاعاتي پروژه و به‌منظور مرتبط ساختن عناصر و عوامل مختلف درگير در پروژه مورد استفاده واقع مي‌شود. اين سيستم داده‌هاي صحيح را با روش مناسب و در زمان درست از سطح سازمان پروژه گردآوري، تحليل و در زمان نياز در اختيار فرد مناسب براي بهره‌برداري قرار مي‌دهد. همچنين اين سيستم امكانات لازم براي برنامه‌ريزي، هدايت، نظارت و ارزيابي عملكرد كل پروژه را بر اساس جريان كاري در نظر گرفته شده در سيستم، در اختيار مدير پروژه قرار مي‌دهد.
بازگشت به فهرست

7- طراحي ساختار و مديريت برون سپاري


تجربيات متعدد نشان مي‌دهد كه در راه‌بري طرح‌ها و پروژه‌هايي كه داراي جنبه‌هاي مختلف فني و اجرايي و زيرپروژه‌هاي گوناگوني هستند، برون‌سپاري بخشي از خدمات استراتژي مناسبي مي‌باشد. استفاده از برون‌سپاري نيازمند دارا بودن ساختاري متناسب با اين امر بوده تا بتواند به نحو شايسته، محدوده خدمات مربوط را شناسايي و تفكيك نموده و به‌صورت مجموعه‌اي قابل واگذاري ارائه نمايد به‌طوري كه اين خدمات پس از دريافت از طرف‌هاي قرارداد، قابل تجميع مناسب به ساير بخش‌هاي پروژه و طرح باشد. لذا سيستم واگذاري علاوه بر اين‌كه از خدمات مندرج در بخش خدمات حقوقي- قراردادي و دستياري مديريت پروژه استفاده مي‌نمايد، شامل بخش‌هاي ديگري نيز بوده كه با عنوان دستياري مديريت برون‌سپاري تدوين شده و به شرح زير مي‌باشد.
  • شناخت وضعيت موجود و اخذ نظرات كارفرما
  • تهيه بانك اطلاعاتي
  • تدوين نظام ارزيابي پيمانكاران/تامين كنندگان
  • تدوين نظام انتخاب پيمانكاران/تامين كنندگان
  • تهيه و تنظيم قراردادهاي همسان
  • تدوين برنامه آموزش و ارتقا


بازگشت به فهرست

8- خدمات بهبود و توسعه كسب و كار


هر كسب و كاري در مقاطع مختلف دوره حيات خود نيازمند بهبود مستمر مي باشد. اين امر از طريق بازبيني سازمان و به جرا گذاشتن صحيح دو دسته پروژه داخلي ”بهبود“ و ”توسعه“ امكان‌پذير مي‌باشد.
بهبود مدنظر ما، تعريف و اجراي پروژه‌هاي بهبود مبتني بر مطالعه اوليه سيستم كسب و كار با هدف ارتقاي ارگانيك سازمان مي‌باشد. ارتقاي ارگانيك همه اجراي سازمان را به‌صورت هماهنگ دربر مي‌گيرد.
منظور از توسعه، تعريف و اجراي پروژه‌هاي توسعه مبتني بر مطالعه اوليه استراتژي كسب و كار با هدف كشف و ايجاد بازارهاي جديد مي‌باشد. اين پروژه‌ها با پروژه‌هاي بهبود هماهنگ بوده و مشابه آنها به‌صورت ارگانيك و همه‌جانبه عمل مي‌كنند.

8-1- پروژه‌هاي نمونه بهبود

  • مطالعات بازبيني سيستم و عارضه‌يابي
  • استقرار سيستم مالي با قابليت ارتقاي شبكه‌اي شدن
  • استقرار سيستم اداري و ارتباطي با قابليت ارتقاي شبكه‌اي شدن
  • نظام كنترل زمان، هزينه و كيفيت پروژه
  • نظام مستند سازي پروژه

8-2- پروژه‌هاي نمونه توسعه

  • مطالعات استراتژي كسب و كار
  • انجام ريز پروژه‌هاي منتج از مطالعات استراتژي
  • هويت سازي سازماني
  • سيستم زنجيره تامين خوشه‌اي
  • سيستم بازاريابي
  • سيستم ارتباط با مشتريان
  • سيستم جلسات از راه دور شبكه‌اي Online
  • مطالعات امكان‌سنجي پروژه‌ها


بازگشت به فهرست

9- خدمات مشاوره و اجراي مستندسازي


9-1- خدمات مشاوره امور مستندسازي

  • هدايت، نظارت و راهبري خدمات عكاسي
  • هدايت، نظارت و راهبردي خدمات تصوير برداري فني و صنعتي
  • هدايت، نظارت و راهبردي خدمات مستندات صوتي
  • هدايت، نظارت و راهبردي خدمات تهيه فيلم‌هاي گزارشي ادواري و خاص

9-2- خدمات اجراي مستندسازي

  • تهيه بانك اطلاعاتي مستندات صوتي – تصويري
  • تهيه عكس‌هاي صنعتي حرفه‌اي
  • تهيه فيلم‌هاي گزارشي و كمك آموزشي، انيميشن، ويدئو كليپ، تيزرهاي تبليغاتي تلويزيوني، مولتي مديا و فيلم‌هاي مستند
  • تهيه كتاب طرح و مجموعه كتب تخصصي و كمك آموزشي


بازگشت به فهرست

10- خدمات اخذ گواهينامه صلاحيت انجام كار از سامانه ساجات (رتبه‌بندي)


در دوره گذشته اخذ گواهينامه صلاحيت انجام كار از طريق مراجعه به سازمان مديريت و برنامه‌ريزي/معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور صورت مي‌پذيرفت اما از سال 1389به علل مختلف مانند افزايش دقت، سرعت فرآيند بررسي صلاحيت و سهولت دسترسي به اطلاعات متقاضيان و ارتقاي رتبه مربوط و نيز جلوگيري از تاثير عوامل غير فني اخذ گواهينامه صلاحيت صرفاً به‌صورت نرم‌افزاري و سامانه جامع هوشمند تشخیص صلاحیت عوامل نظام فنی و اجرايی (ساجات) انجام مي‌پذيرد كه به‌علت عدم تسلط كافي شركت‌هاي مختلف عمراني به نحوه استفاده از سامانه و نكات دقيق آن و هم‌چنين مشكلات نرم‌افزاري و درون سازماني اين مرجع تشخيص صلاحيت، مشكلات فراواني براي پيمانكاران و مشاوران به‌وجود آمده‌ كه باعث چندباره كاري‌هاي متعدد و بعضا به بن‌بست رسيدن پرونده پس از صرف زمان و هزينه بسيار شده‌است. لذا اين شركت در ابتدا براي حل مشكلات مجموعه شركت‌هاي همكار خود اقدام به راه‌اندازي و ارائه خدمات فوق نمود كه پس از كسب موفقيت در هر دو حوزه مشاوره و پيمانكاري، با تدوين ساختار توسعه اين خدمات، اكنون آمادگي دارد اين خدمات را در اختيار ساير پيمانكاران و مشاوران نيز قرار دهد.
  • تهيه و بارگذاري اطلاعات
  • برنامه‌ريزي، دريافت و دسته‌بندي اطلاعات
  • سازگار‌سازي اطلاعات جهت بارگذاري در سامانه ساجات
  • بارگذاري اطلاعات در سامانه ساجات
  • دريافت بازخورد و پاسخ از سامانه ساجات
  • پشتيباني
بازگشت به فهرست

11- طراحي و استقرار سيستم مالي و حسابداري


امروزه حتی واحدهای اقتصادی کوچک را هم نمی‌‌توان بدون اطلاعات صحیح و به‌هنگام اداره کرد. تامین اطلاعات مورد نیاز برای اداره هر واحد اقتصادی مستلزم استقرار یک سیستم حسابداري/مالي و در پی آن زیر سیستم‌های متناسب است.
حسابداری یک سیستم اطلاعات است که در آن فرآیند جمع‌آوری، طبقه‌بندی، ثبت، خلاصه‌کردن اطلاعات و تهیه گزارش‌های مالی و صورت‌های حسابداری درشکل‌ها و مدل‌های خاص انجام می‌گیرد تا مديران مجموعه بتواند از این اطلاعات استفاده کنند. حسابداری به‌عنوان یک سیستم پردازش اطلاعات، داده‌های خام مالی را دریافت نموده آنها را به نظم در می‌آورد. محصول نهایی نظام حسابداری گزارش‌ها و صورت‌های مالی است که مبنای تصمیم‌گیری اشخاص ذی‌نفع (مدیران، سرمایه گذاران، دولت و... ) قرار می‌گیرد.
  • طراحي و استقرار سيستم‌هاي دستي
  • راهبري نصب و اجراي سيستم‌هاي نرم‌افزاري
  • تدوين آئين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها
    ---> آئين‌نامه‌‌هاي مالي
    ---> آئين‌نامه‌هاي اداري
    ---> اوراق مالي و اداري
  • پايش و پشتيباني از سيستم
بازگشت به فهرست

12- خدمات آموزشی


با توجه به رويكرد دانش‌محور سرار در انجام كليه فعاليت‌هاي خود و نيز اعتقاد به لزوم به اشتراك‌گذاري دانش، تجربه و مهارت كسب‌شده با همكاران در سطوح مختلف مديريت و كارشناسي، ارایه خدمات آموزشی به‌عنوان یکی از ماموریت‌های سرار برگزیده شده‌‏است. با چنین ماموريتي، مرکز آموزش و توسعه دانايي سرار با همكاري صاحبان دانش و تجربه خاص در فضاي مهندسي كشور شكل گرفته‌است. داشتن رويكرد كلينيكي به‌عنوان يك اصل كليدي در ارائه آموزش‌هاي كاربردي مدنظر قرار گرفته و لذا ارتباط ميان اساتيد و دانش‌پذيران محدود به مدت آموزش حضوري و كوتاه‌مدت نبوده و امكان تعامل سازنده در جهت شناسايي مشكلات، تعريف مسائل و راهبري در حل آنها به‌صورت طولاني مدت وجود دارد. مضامين دوره‌هاي آموزشي سرار عموما برگرفته از فعاليت‌هاي عيني و واقعي در عرصه‌هاي گوناگون مهندسي و مديريتي بوده كه در قالب عناوين زير دسته‌بندي شده‌اند:
فهرست عناوين برخي از دوره‌هاي آموزشي
مدت زمان برگزاری(ساعت) عنوان دورهرديف
12ارزيابي فني‌، اقتصادي و مالي پروژه1
12ارزیابی اقتصادی طرحها با نرم افزار Comfar2
4استفاده ازنرم‌افزارهاي عمومي در تهيه بانك‌هاي اطلاعاتي طرحهاي عمراني3
4آشنایی با اسناد تجاري4
16آشنایی با استاندارد PMBOK5
12امکان سنجی طرحهای High-tech در فضای کشور (PreFS)6
16آيين تنظيم قرارداد7
8آيين‌نامه خريد خدمات مشاوره8
8قانون مناقصات 9
24برنامه ريزي و كنترل پروژه10
16برنامه ریزی و کنترل پروژه با نرم افزار MSP11
16برنامه ریزی و کنترل پروژه بانرم افزار Primavera-p612
16تدوین استراتژی تکنولوژی در سطح کسب و کار13
16تدوین استراتژی منابع انسانی14
12تدوین مدل کسب و کار (Business Model)15
12جنبه های حقوقی قرارداد16
24روش‌هاي تامين مالي پروژه ها17
24سازماندهي پروژه18
24سيستمهاي اطلاعات مديريت پروژه19
16شرايط عمومي پيمان پيمانكار ( سطح پيشرفته)20
12شرايط عمومي پيمان پيمانكار( سطح مقدماتي )21
16شرايط عمومي پيمانهاي EPC ( سطح پيشرفته )22
12شرايط عمومي پيمانهاي EPC ( سطح مقدماتي )23
16شرايط عمومي تطبيقي ( سطح عالي ) 24
16شرايط عمومي تطبيقي ( سطح مقدماتي )25
12شرايط عمومي تطبيقي( سطح پيشرفته )26
16شرايط عمومي همسان خدمات مشاوره ( سطح پيشرفته)27
12شرايط عمومي همسان خدمات مشاوره ( سطح مقدماتي )28
12طراحي و ايجاد دفتر مديريت پروژه29
16فنون مذاكره قراردادي30
16كليات مديريت دانش31
16گذار به سازمان ناب32
8مالكيت فكري33
16مديريت ادعا34
24مديريت پروژه35
16مديريت تداركات پروژه36
8مديريت ريسك با تاكيد بر بررسي موردي (Case Study)يك پروژه ملي37
24مديريت ريسك پروژه38
16مديريت عالي پروژه39
12مديريت كارگاه و ايمني40
16مديريت ماشين آلات ساخت41
16مديريت منابع انساني پروژه42
16مدیریت استراتژیک(Strategic Management)43
16مدیریت پروژه به کمک MSP Server44
8مطالعه تطبیقی و روشهای آن(Benchmarking)45
16مكاتبات پيمانكاري ( سطح مقدماتي ) 46
12مكاتبات پيمانكاري ( سطح پيشرفته )47
8مكاتبات پيمانكاري ( سطح عالي)48
16مكاتبات مهندس مشاور ( سطح مقدماتي)49
12مكاتبات مهندس مشاور ( سطح پيشرفته)50
8مكاتبات مهندس مشاور ( سطح عالي)51
8ملاحظاتي در مبحث ادعا (Claim) طرحهاي عمراني ( سطح مقدماتي )52
12مهندسي ارزش53
8نحوه محاسبه حق الزحمه خدمات پيمانكاري54
12نحوه محاسبه حق الزحمه خدمات مشاوره و مديريت طرح55
8آشنايي با قراردادهاي خانوادهBOT ( سطح مقدماتي)56
16آشنايي با قراردادهاي خانوادهBOT ( سطح پيشرفته )57
12آشنايي با قراردادهاي خانوادهBOT ( سطح عالي )58
8آشنايي با مباني قانوني مشاركت عمومي، خصوصي (قراردادهاي خانواده BOT)59
8آشنايي با مدل مالي ( سطح مقدماتي)60
16آشنايي با مدل مالي ( سطح پيشرفته ) 61


بازگشت به فهرست

13-خوشه سازه های خدمات شهری


انتقال به صفحه "خوشه باجه و کیوسک"(کلیک کنید)